Muzyka jest moją pasją, mam nadzieję, że udziela się ona również słuchaczom.
Janusz Kohut urodził się 24 grudnia 1955 roku w Bielsku-Białej.
1962 – 1973 – pobierał naukę gry na fortepianie w szkole muzycznej w Bielsku-Białej.
1975 – jako młody pianista i kompozytor współpracował z „Teatrem Heliotrop”.
1976 – podjął prywatną naukę kompozycji u Bogusława Schaeffera, którą kontynuował przez 5 lat.
1977 – zdobył nagrodę Złotego Lemiesza w Turnieju Teatrów Poezji VII Konkursu Muzyki Współczesnej im. Jana Przybosia za kompozycję do spektaklu “Jestem z Upływającej Wody”.
1977 – rozpoczął studia na Wydziale Wychowania Muzycznego Filii Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie. Kompozycja – Aleksander Lasoń, fortepian – Zbigniew Kalemba
1978 – rozpoczął działalność koncertową jako pianista.
1978 – podjął pracę w Agencji Koncertowej Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego w Warszawie. Grał między innymi z kontrabasistą Helmutem Nadolskim oraz duetem Jacek Bednarek – Krzysztof Zgraja. W większości koncertował solo na fortepianie – wykorzystując wcześniej przygotowane taśmy z muzyką elektroniczną. Jako jeden z pierwszych stosował niekonwencjonalne techniki gry na fortepianie, takie jak: “string piano” i “prepared piano”.
1978 – rozpoczął działalność koncertową jako pianista.
11 lipca 1981 – uzyskał dyplom ukończenia studiów z wynikiem bardzo dobrym w zakresie wychowania muzycznego – specjalność nauczycielska
1981-1983 – uczestniczył w podyplomowym Seminarium Muzyki Elektronicznej w Krakowie prowadzonym przez profesora Józefa Patkowskiego. Wielokrotnie uczestniczył w Kursach dla Młodych Kompozytorów.
1985 – skomponował muzykę do:
– sztuki Arystofanesa „Rycerze” w przekładzie Stefana Srebrnego w Bydgoszczy.
– amfiteatralnego spektaklu irracjonalnego „My”.
1986- został członkiem Stowarzyszenia Wychowania Muzycznego w Polsce.
1986 – Muzyka i Plastyka – koncert na preparowany fortepian totalny połączony z wystawą partytur graficznych – łączenia muzyki z grafiką
1987 – skomponował muzykę do sztuki „Słowiki Cesarza”, która została wystawiona w Teatrze Dzieci Zagłębia im. Jana Dormana oraz w Teatrze Banialuka w Bielsku- Białej
Napisał muzykę do serii filmów animowanych Marka Luzara pod tytułem „Szkoła Mędrców”.
1992 – „Dwaj zintegrowani artyści”- muzyka inspirowana obrazami Marka Luzara.
1997 – rozpoczął współpracę z jednym z najbardziej popularnych muzyków ludowych Józefem Brodą; wspólne koncerty: „Symfonia o przemijaniu, życiu i śmierci…”, „Muzyka serca i rozumu”, „Wokół stołu wigilijnego”.
Listopad 1998 – prawykonanie oratorium „Droga nadziei”, kościół Św. Józefa Robotnika w Oświęcimiu. Oratorium „Droga Nadziei” wykonywane było między innymi na placu Św. Piotra w Rzymie w 2000 roku w czasie Pielgrzymki Narodowej, a także dla upamiętnienia 60 rocznicy wyzwolenia Obozu KL Auschwitz-Birkenau w Kościele Mariackim w Krakowie.
1998 – został laureatem nagrody „Ikar 98” przyznawanej przez Prezydenta miasta Bielska Białej za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury i sztuki.
Kwiecień 2001 – skomponował Oratorium Beskidzkie „Gość Oczekiwany” według dramatu Zofii Kossak. Prawykonanie oratorium miało miejsce podczas II Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Sacrum in Musica” w Bielsku-Białej. Utwór był również wykonywany m. in. w Bazylice Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach podczas wizyty Ojca Świętego Jana Pawła II w 2002 roku, w katedrze w Gliwicach oraz w Opolu, w kościele Wniebowstąpienia Pańskiego w Warszawie, gdzie został uznany wydarzeniem artystycznym 2003 roku.
Październik 2004 – prawykonanie kolejnego oratorium – „Święty Piotr” opartego na tekstach Nowego Testamentu, przedstawione również w 2005 roku w Świątyni „Bożej Opatrzności” w Warszawie.
2005 – koncert autorski na otwarcie wystawy Foto Art Festiwal w sali koncertowej Bielskiego Centrum Kultury.
21 lutego 2006 roku- Bielskie Centrum Kultury – koncert kompozytorski promujący nową płytę solową „Wysokie Góry”.
Październik 2006 – obejmuje funkcję dyrektora artystycznego Międzynarodowej Dekady Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej w Cieszynie
Grudzień 2006 – prawykonanie utworu „14 dni pod ziemią” skomponowanego z okazji 25 rocznicy strajku w kopalni „Piast” w Bieruniu.
Styczeń 2007 – sześć koncertów „Wokół stołu wigilijnego” w polskich parafiach na terenie Londynu
26 stycznia 2007 – prywatny koncert “Music of heart and reason” na zaproszenie Intermission St. Saviour’s – Londyn, Chelsea.
22 marca 2007 – koncert Janusza Kohuta rozpoczął inaugurację otwarcia pierwszego polskiego klubu jazzowego w Londynie, POSK Jazz Cafe
Maj 2007 – sześć koncertów „Droga Nadziei” z Orkiestrą Kameralną w Londynie
4 czerwca 2007 – Bielsko-Biała – premierowe wykonanie musicalu Janusza Kohuta pt.: SZCZĘŚLIWI LUDZIE
Janusz Kohut prezentował swoje utwory na wielu koncertach i festiwalach za granicą:
– koncertował kilkakrotnie w Stanach Zjednoczonych, między innymi w St. Cecilia Music Society w Grand Rapids w 1993 roku,
– koncertował także w krajach Europy Zachodniej, między innymi w Niemczech w Eltville u boku Constantina Waldendorffa i Johena Kohlera,
– uczestniczył w Międzynarodowych Targach Sztuki “Music Fair” we Frankfurcie,
– w festiwalu „Stakkato” w Berlinie Zachodnim,
– na targach „EXPO 2000” w Hanowerze (30 koncertów),
– brał udział w imprezach kulturalnych, zorganizowanych przez Instytut Polsko-Niemiecki w Darmstadt oraz w Düsseldorfie w ramach „Dni Śląskich w Północnej Nadrenii – Westfalii”.
– W 2018 roku otrzymał medal 100-lecia Odzyskania Niepodległości nadany przez Prezesa Rady Ministrów
Mateusza Morawieckiego
Janusz Kohut brał udział w:
– Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”
– Międzynarodowych Festiwalach Pianistów Jazzowych im. Mieczysława Kosza w Kaliszu
– Jazzowych Festiwalach Przyjaźni w Cieszynie.
– Festiwalach Polskiej Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”
– Festiwalu Kompozytorów Śląskich w Opolu
– Międzynarodowym Sympozjum i Warsztatach Artystycznych „Kultura i Sztuka w wychowaniu dla Pokoju” w Toruniu i Bydgoszczy
– Festiwalu Muzyki Współczesnej Mieczysława Karłowicza
– Międzynarodowym Festiwalu Muzyki J. S. Bacha
– Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej na Podbeskidziu
– Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Organowej w Lublinie
– Międzynarodowych warsztatach muzycznych “Poznajmy nasze korzenie”
– Międzynarodowych warsztatach muzycznych “Muzyka łączy narody”
Koncertuje w Polsce i za granicą:
– 2000 koncertów w Polsce
– 120 koncertów w Europie zachodniej (30 koncertów na EXPO 2000)
– 140 koncertów w Wielkiej Brytanii
– trasy koncertowe w Stanach Zjednoczonych
– koncert dla na placu Św. Piotra w Rzymie
– nagrał 18 płyt autorskich
Ważniejsze kompozycje:
PALĄCA SIĘ ŚWIECA – czyli historia życia (1972)
SELFAKTOR – czyli samoprząśnica wózkowa (1973)
KONWERSACJA – na dwa fortepiany (1978)
NIEOKREŚLONOŚĆ – trio smyczkowe (1978)
LUDZIE LUDZIOM – na chór mieszany (1978)
JAZZ – kwartet obojowy (1979)
JAZZ IIp – kwartet obojowy (1979)
BERTRAM – na głos i fortepian (1979)
SYTUACJA – na fagot i taśmę czterokanałową (1980)
KONFRONTACJA – na fortepian i dowolną liczbę śpiewaków (1981)
KŁĘBOWISKO – na wielką orkiestrę symfoniczną (1981)
WIDZENIE PRZESZŁOŚCI – muzyka elektroniczna (1983)
ZAISTNIENIE w dowolnym kontekście – sytuacja artystyczna (1984)
PUNKTY ODNIESIENIA – na fortepian (1986)
HYMN O MIŁOŚCI – na taśmę (1987)
SPOKOJNA STAROŚĆ – na fortepian (1995)
DROGA NADZIEI – oratorium (1998)
GOŚĆ OCZEKIWANY – oratorium beskidzkie (2001)
ŚWIĘTY PIOTR – oratorium (2004)
14 DNI POD ZIEMIĄ – na sopran, chór mieszany i orkiestrę dętą (2006)
SZCZĘŚLIWI LUDZIE – musical (2007)
KANTATA NIEPODLEGŁOŚĆ (2018)
SUITA 2019 – kompozycja multimedialna na fortepian preparowany i string piano (2019)
TAŃCE POLSKIE na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2020)
MUZYKA PLANET – utwór multimedialny na fortepian totalny(2021)
KWARTET SMYCZKOWY na koniec pandemii (2022)
DO MŁODYCH i PROŚBA do wierszy Adama Asnyka na głos, fortepian i wiolonczelę (2023)
STYCZEŃ 1863 – kantata na głos, fortepian i wiolonczelę (2023)
TRYPTYK WARSZAWSKI – na głos, fortepian i wiolonczelę (2024)