Biografia,
ważniejsze kompozycje

>

Muzyka jest moją pasją, mam nadzieję że udziela się ona również słuchaczom.

Janusz Kohut urodził się 24 grudnia 1955 roku w Bielsku-Białej.

1962 – 1973 – pobierał naukę gry na fortepianie w szkole muzycznej w Bielsku-Białej.

1975 – jako młody pianista i kompozytor współpracował z „Teatrem Heliotrop”.

1976 – podjął prywatną naukę kompozycji u Bogusława Schaeffera, którą kontynuował przez 5 lat.

1977 – zdobył nagrodę Złotego Lemiesza w Turnieju Teatrów Poezji VII Konkursu Muzyki Współczesnej im. Jana Przybosia za kompozycję do spektaklu   „Jestem z Upływającej Wody”.

1977 – rozpoczął studia na Wydziale Wychowania Muzycznego Filii Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie. Kompozycja – Aleksander Lasoń, fortepian – Zbigniew Kalemba

1978 – rozpoczął działalność koncertową jako pianista.

1978 – podjął pracę w Agencji Koncertowej Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego w Warszawie. Grał między innymi z kontrabasistą Helmutem Nadolskim oraz duetem Jacek Bednarek – Krzysztof Zgraja. W większości koncertował solo na fortepianie – wykorzystując wcześniej przygotowane taśmy z muzyką elektroniczną. Jako jeden z pierwszych stosował niekonwencjonalne techniki gry na fortepianie, takie jak: „string piano” i „prepared piano”.

11 lipca 1981 – uzyskał dyplom ukończenia studiów z wynikiem bardzo dobrym w zakresie wychowania muzycznego – specjalność nauczycielska

1981-1983 – uczestniczył w podyplomowym Seminarium Muzyki Elektronicznej w Krakowie prowadzonym przez profesora Józefa Patkowskiego. Wielokrotnie uczestniczył w Kursach dla Młodych Kompozytorów.

1985 – skomponował muzykę do:
– sztuki Arystofanesa „Rycerze” w przekładzie Stefana Srebrnego w Bydgoszczy.
– amfiteatralnego spektaklu irracjonalnego „My”.

1986- został członkiem Stowarzyszenia Wychowania Muzycznego w Polsce.

1986 – Muzyka i Plastyka – koncert na preparowany fortepian totalny połączony z wystawą partytur graficznych – łączenia muzyki z grafiką

1987 – skomponował muzykę do sztuki „Słowiki Cesarza”, która została wystawiona w Teatrze Dzieci Zagłębia im. Jana Dormana oraz w Teatrze Banialuka w Bielsku- Białej
Napisał muzykę do serii filmów animowanych Marka Luzara pod tytułem „Szkoła Mędrców”.

1992 – „Dwaj zintegrowani artyści”- muzyka inspirowana obrazami Marka Luzara.

1997 – rozpoczął współpracę z jednym z najbardziej popularnych muzyków ludowych Józefem Brodą; wspólne koncerty: „Symfonia o przemijaniu, życiu i śmierci…”, „Muzyka serca i rozumu”, „Wokół stołu wigilijnego”.

Listopad 1998 – prawykonanie oratorium „Droga nadziei”, kościół Św. Józefa Robotnika w Oświęcimiu. Oratorium „Droga Nadziei” wykonywane było między innymi na placu Św. Piotra w Rzymie w 2000 roku w czasie Pielgrzymki Narodowej, a także dla upamiętnienia 60 rocznicy wyzwolenia Obozu KL Auschwitz-Birkenau w Kościele Mariackim w Krakowie.

1998 – został laureatem nagrody „Ikar 98” przyznawanej przez Prezydenta miasta Bielska Białej za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury i sztuki.

Kwiecień 2001 – skomponował Oratorium Beskidzkie „Gość Oczekiwany” według dramatu ZofiiKossak. Prawykonanie oratorium miało miejsce podczas II Międzynarodowego Festiwalu MuzykiSakralnej „Sacrum in Musica” w Bielsku-Białej. Utwór był również wykonywany m. in. w Bazylice Bożego Miłosierdzia w Krakowie-£agiewnikach podczas wizyty Ojca Świętego Jana Pawła II w 2002 roku, w katedrze w Gliwicach oraz w Opolu, w kościele Wniebowstąpienia Pańskiego w Warszawie, gdzie został uznany wydarzeniem artystycznym 2003 roku.

Pa¼dziernik 2004 – prawykonanie kolejnego oratorium – „Święty Piotr” opartego na tekstach Nowego Testamentu, przedstawione również w 2005 roku w Świątyni „Bożej Opatrzności” w Warszawie.

2005 – koncert autorski na otwarcie wystawy Foto Art Festiwal w sali koncertowej Bielskiego Centrum Kultury.

21 lutego 2006 roku- Bielskie Centrum Kultury – koncert kompozytorski promujący nową płytę solową „Wysokie Góry”.

Pa¼dziernik 2006 – obejmuje funkcję dyrektora artystycznego Międzynarodowej Dekady Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej w Cieszynie

Grudzień 2006 – prawykonanie utworu „14 dni pod ziemią” skomponowanego z okazji 25 rocznicy strajku w kopalni „Piast” w Bieruniu.

Styczeń 2007 – sześć koncertów „Wokół stołu wigilijnego” w polskich parafiach na terenie Londynu

26 stycznia 2007 – prywatny koncert “Music of heart and reason” na zaproszenie Intermission St. Saviour’s – Londyn, Chelsea. 

22 marca 2007 – koncert Janusza Kohuta rozpoczął inaugurację otwarcia pierwszego polskiego klubu jazzowego w Londynie, POSK Jazz Cafe

Maj 2007 – sześć koncertów „Droga Nadziei” z Orkiestrą Kameralną w Londynie

4 czerwca 2007 – Bielsko-Biała – premierowe wykonanie musicalu Janusza Kohuta pt.: SZCZęŚLIWI LUDZIE

Janusz Kohut prezentował swoje utwory na wielu koncertach i festiwalach za granicą:

– koncertował kilkakrotnie w Stanach Zjednoczonych, między innymi w St. Cecilia Music Society w Grand Rapids w 1993 roku,
– koncertował także w krajach Europy Zachodniej, między innymi w Niemczech w Eltville u boku Constantina Waldendorffa i Johena Kohlera,
– uczestniczył w Międzynarodowych Targach Sztuki „Music Fair” we Frankfurcie,
– w festiwalu „Stakkato” w Berlinie Zachodnim,
– na targach „EXPO 2000” w Hanowerze (30 koncertów),
– brał udział w imprezach kulturalnych, zorganizowanych przez Instytut Polsko-Niemiecki w Darmstadt oraz w Düsseldorfie w ramach „Dni Śląskich w Północnej Nadrenii – Westfalii”.
W 2018 roku otrzymał medal 100-lecia Odzyskania Niepodległości nadany przez Prezesa Rady Ministrów 
Mateusza Morawieckiego Janusz Kohut brał udział w:
– Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” 
– Międzynarodowych Festiwalach Pianistów Jazzowych im. Mieczysława Kosza w Kaliszu
– Jazzowych Festiwalach Przyja¼ni w Cieszynie.
– Festiwalach Polskiej Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”
– Festiwalu Kompozytorów Śląskich w Opolu
– Międzynarodowym Sympozjum i Warsztatach Artystycznych „Kultura i Sztuka w wychowaniu dla Pokoju” w Toruniu i Bydgoszczy
– Festiwalu Muzyki Współczesnej Mieczysława Karłowicza
– Międzynarodowym Festiwalu Muzyki J. S. Bacha
– Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej na Podbeskidziu
– Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Organowej w Lublinie
– Międzynarodowych warsztatach muzycznych „Poznajmy nasze korzenie”
– Międzynarodowych warsztatach muzycznych „Muzyka łączy narody”

Koncertuje w Polsce i za granicą:

– 2000 koncertów w Polsce
– 120 koncertów w Europie zachodniej (30 koncertów na EXPO 2000)
– 140 koncertów w Wielkiej Brytanii
– trasy koncertowe w Stanach Zjednoczonych
– koncert dla na placu Św. Piotra w Rzymie. 
– nagrał 18 płyt autorskich

Ważniejsze kompozycje:
Paląca się świeca, czyli historia życia (1972)
Selfaktor, czyli samoprząśnica wózkowa (1973)
Konwersacja – na dwa fortepiany (1978)
Nieokreśloność – trio smyczkowe (1978)
Ludzie ludziom – na chór mieszany (1978)
Jazz – kwartet obojowy (1979)
Jazz IIp – kwartet obojowy (1979)
Bertram – na głos i fortepian (1979)
Sytuacja – na fagot i taśmę czterokanałową (1980)
Konfrontacja – na fortepian i dowolną liczbę śpiewaków (1981)
Kłębowisko – na wielką orkiestrę symfoniczną (1981)
Widzenie przeszłości – muzyka elektroniczna (1983)
Zaistnienie w dowolnym kontekście – sytuacja artystyczna (1984)
Punkty odniesienia – na fortepian (1986)
Hymn o miłości – na taśmę (1987)
Spokojna starość – na fortepian (1995)
Droga Nadziei – oratorium (1998)
Gość Oczekiwany – oratorium beskidzkie (2001)
Święty Piotr – oratorium (2004)
14 dni pod ziemią – na sopran, chór mieszany i orkiestrę dętą (2006)
Szczęśliwi ludzie – musical (2007)
KANTATA NIEPODLEGŁOŚĆ (2018)
SUITA 2019 – kompozycja multimedialna na fortepian preparowany i string piano (2019)                         TAŃCE POLSKIE – na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2020)                                                                               MUZYKA PLANET – kompozycja multimedialna na fortepian totalny (2021)                                                 KWARTET NA KONIEC PANDEMII – kwartet smyczkowy (2022)                                                                         STYCZEŃ 1863 – na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2023)